De Ideale Peer - Outro (Maureen Jean)

Dames en heren,

Ik zou deze plurimultiforme artistieke happening graag besluiten met een sprookje, getekend Maureen Jean en getiteld ‘De Ideale Peer’…

Op een mooie dag besloot de schilder Valerius een ideale peer te schilderen. Hij nestelde zich op zijn krukje bij het wegeltje achter zijn woning en schilderde al meteen een perenboom, want een schilderij zonder perenboom kon nooit een echte De Saedeleer. Helaas hingen er geen peren aan de boom, en daarom riep Valerius alle dorpelingen op de mooiste peer te zoeken.

Hoewel Jantje gewoonlijk pruimen zag hangen, kwam hij als eerste aangelopen met een dikke peer. ‘Ziezo Valerius, ik heb de mooiste peer van heel België voor je meegebracht!’

‘Een Durandeau,’ zei Valerius teleurgesteld. ‘Sorry Jantje, dat is niet echt origineel. Zo heb ik er al honderden gezien.’

Jantje droop verslagen af en Valerius sloot de ogen, tot hij plots een zacht gezang hoorde. De stem klonk steeds dichterbij en daar verscheen Mieke. ‘Kijk Valerius, deze peer is de mooiste van heel België. Ze kan dienen als model voor het hele perendom!’

Valerius schudde het hoofd. ‘Een Conférence. Sorry Mieke, dat is iets voor conferenciers en ik ben schilder.’

Het meisje haalde haar schouders op en huppelde vrolijk weg. Valerius zuchtte diep. Hoe zou hij ooit de mooiste peer kunnen vinden?

Het zand van de landweg waaide op en plots stond er iemand voor hem. ‘Ik ben Dikke Peer,’ hijgde de jongen. ‘Mijn mama zegt altijd dat ik de mooiste Peer van België ben.’

‘Maar jij bent toch een mens, en geen peer!’ zei Valerius.

‘Jij hebt toch ook nooit gezegd dat het om een vrucht moest gaan?’ antwoordde Dikke Peer. ‘Hoe zit het nu, kom ik op je schilderij of niet?’

Waarom ook niet? dacht Valerius. Het is eens wat anders… Maar toen herinnerde hij zich nog net op tijd dat hij geen mensen schilderde uit principe. En zijn principes waren heilig voor hem.

Het schilderij van de Ideale Peer, dames en heren, bestaat dus niet… Misschien omdat de Ideale Peer ook niet bestaat?

Met deze wijze woorden nam ik graag afscheid van u… Ik dank u voor uw aandacht en tot een volgende peer!