Ludieke, interactieve theatrale happening DE PEER VAN DE SAEDELEER, met Anton Cogen








De werken in deze cataloog zijn uniek te noemen, zowel wat hun opzet als wat hun betekenis betreft. Valerius De Saedeleer inventariseerde gedurende zijn hele carrière immers met een ongemeen scherpe luciditeit enkele themata die hij in zijn oeuvre niet behandeld had. Met deze avant-gardistische kunstwerken illustreerde hij op speelse wijze waar zijn werk voor stond, aan de hand van wat hij al die tijd achterwege had gelaten. Of hoe het afwezige ook het aanwezige zichtbaar kan maken.

Het artistiek collectief de Scriptomanen slaagde er niet alleen in deze nagelaten werken op het spoor te komen, maar stelt het testament van De Saedeleer hierbij ook aan u voor. In het kader van een veiling onder leiding van veilingmeester Anton Cogen, zal een handvol door het lot aangewezen gelukkigen zelfs de gelegenheid krijgen een aantal artefacten te verwerven.








Uit het dagboek van de meester:
1867: Piep, hier ben ik!
1877: I don’t need no education.
1880: Ik moet van papa een stiel leren en werk nu in een weverij. Misschien zou studeren toch nog zo slecht niet geweest zijn.
1883: Heb me stiekem ingeschreven aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent.
1885: Dacht er kunst te leren.
1885: Dag vader en dag moeder, dag zuster Ursula, ik zie het hier niet zitten, ik ga naar…
1886: Brussel. Ik leer de stiel van schilder bij Franz Courtens.
1889: ‘Ge kunt ze kussen,’ zei de pastoor. ‘k Ben van ’t straat! En Clemmeke ook!
1893: We kweken kippen gelijk de konijnen.
1895: Schilderen ga ik doen! Akkerdjie!
1899: We hangen de artiest uit in Latem…
1902: … en dus hebben we geen nagel om aan ons gat te krabben.
1904: Eindelijk gelanceerd!...
1908: … en geland in Tiegem, Vlaamse Ardennen.
1913: Heb vandaag bordje met ‘Hofleverancier’ aan mijn deur gehangen.
1914: Wales, here I come!
1916: Hoe kan ik dit landschap ooit begrijpen?
1921: Etikhove, ons nieuwe thuis.
1923: De critici maken kipkap van mijn schilderijen.
1925: Ik neem foto’s en maak daar schilderijen van. Een nieuwe manier van werken!
1930: Voor de laatste keer Clemmeke gekust. Goodbye my lover, goodbye my friend.
1932: Kunstenaarsgilde opgestart in Vlaanderen.
1933: Ereburger van Aalst.
1935: Drie hartaanvallen in één jaar.
1937: Bij ons Monica gaan inwonen.
1940: Staatsprijs Plastische Kunsten.
1941: Lid van de Koninklijke Academie van België.
1941: ‘Dag papa, dag artiest, dag… Ik mis je.




(Maureen Jean)